L
w

Faglig vurdering

Utført av ernæringsfysiolog Randi Austvik.

Carina Ottesen, ernæringsfysiolog.

28.01.201612:28 Tone-Lise Lyngeng


Barnehagebrødet

Samlet vurdering:
Dette er et ekstra grovt brød med en stor andel sammalt hvetemel og havre, noe som gir et høyt innhold av kostfiber som er viktig for at magen skal fungere godt.
Dette gjør også brødet til en kilde for protein og vitaminer og mineraler som vitamin B1 (tiamin), jern, sink og magnesium.
Innholdet av mettet fett er lavt og i tråd med anbefalingene fra norske helsemyndigheter. Rapsoljen som brukes i brødet er med på å tilføre en del av de flerumettede fettsyrene som kroppen ikke kan produsere selv.
Saltinnholdet er lavt, noe som er viktig fordi mange i dag får i seg dobbelt så mye som anbefalt.
Det er ikke brukt siktet hvetemel eller tilsetningsstoffer og gjør dermed brødet tilgjengelig for de som ønsker eller må holde seg unna dette.
Brødet er barnevennlig med tanke på at alle hele korn er malte. Eldre og andre som har problemer med å tygge vil derfor også kunne spise dette brødet.

Grovhetsgrad og fiberinnhold:
Sammalt mel og havregryn utgjør 91,5 % av total mengde mel og dette plasserer brødet i gruppen av ekstra grovt brød der sammalt mel, hele korn og kli skal utgjøre 75-100 % av melmengden.
I sammalt mel er skallet på kornet brukt og dette gir et høyt innhold av kostfiber, noe som er viktig for å holde magen i god funksjon samt at det metter mer og lengre enn brød bakt på siktet hvetemel. Fiberrike matvarer har vanligvis lavere energiinnhold enn de som er fiberfattig og dette er viktig i dag med overvekt som et problem også blant mange barn og ungdommer.
Havre gir løselige fiber som ansees som svært gunstige for tarmfloraen og funksjonen til tarmen.
Rug er med på å gi brød en god smak og bedre holdbarhet.

Vitaminer og mineraler:
Ved å bruke sammalt mel får man gjort seg nytte av alle de vitaminer og mineraler som finnes i kornets skall. Til sammen med havre og frø gjør dette at brødet blir en kilde til jern, magnesium, sink og tiamin (vitamin B1).
Jern har som viktigste oppgave å transportere oksygen rundt i kroppen mens tiamin er nødvendig for nedbrytningen av glukose i cellene.
Sink er viktig for normal vekst og utvikling og et godt immunforsvar.
Magnesium er nødvendig for vekst, god muskel- og nervefunksjoner og deltar i en rekke biokjemiske prosesser og fysiologiske funksjoner.

Fett:
Kroppen vår trenger tilførsel av 2 fettsyrer som den ikke kan produsere selv og disse tilhører gruppen flerumettede fettsyrer. Disse essensielle fettsyrene er utgangspunkt for en rekke ulike fettsyrer som kroppen lager selv og de er nødvendig for normal vekst, reproduksjon, immunforsvaret og overføring av nerveimpulser. Omega -3 fettsyrene er en del av de flerumettede fettsyrer og disse er anbefalt blant annet for å forebygge hjerte-og karsykdommer og betennelsestilstander.
I dette brødet er det brukt rapsolje som inneholder en stor andel umettede fettsyrer, deriblant omega-3, og det er dermed i tråd med anbefalingene fra norske helsemyndigheter om å minke på inntaket av mettet fett og erstatte det med umettet fett. Havre og frø i brødet bidrar også med umettet fett.

Protein:
Brødet er også en kilde til proteiner.
Protein trenges til vekst og vedlikehold av alt vev i kroppen. Protein er bygd opp av aminosyrer og flere av disse kan ikke kroppen lage selv slik at de må tilføres fra mat. Protein fra korn har lavere innhold av enkelte av de essensielle aminosyrene enn animalsk protein slik at man må spise mye korn for å få nok. Men hvis man kombinerer korn og animalske produkter som kjøtt, fisk, melk eller egg vil matvaregruppene utfylle hverandre og man får nok aminosyrer ved et lavere inntak.
Eksempel på dette er brød med ost, kjøtt eller fiskepålegg, kornblanding med melk og havregrøt kokt på melk.

Salt:
Brødet inneholder 72 mg natrium pr 100 gram brød og regnes derfor til gruppen matvarer som har lite salt.
Vi får i dag i oss dobbelt så mye salt som vi burde i forhold til det som regnes som bra for helsen vår og høyt inntak kan øke blodtrykket og risikoen for hjerte- og karsykdommer.
Mange brød inneholder mye salt og når vi gjerne spiser flere måltider om dagen med brødmat er dette en stor saltkilde. Det er derfor viktig å finne brødtyper med lavt innhold.


Tilsetningsstoffer:
Brødet inneholder ikke tilsetningsstoffer og kan dermed spises av de som av ulike grunner ønsker eller må holde seg borte fra disse.

Ernæringsfysiolog Randi Austvik.


Om barnehagebrødet:

Carina Ottesen, ernæringsfysiolog:

”Barnehagebrødet er et næringsrikt familiebrød proppet med fullkorn. Brødet inneholder mange ulike kornsorter, noe som gir et høyt innhold av både protein, sunne fettsyrer, vitaminer og mineraler. Sammen med fullkorn bidrar protein til en lengre metthetsfølelse, og er perfekt for både barn og voksne i en aktiv hverdag. Brødet er tilsatt rapsolje og er dermed en god kilde til umettede fettsyrer. Brødet inneholder ikke hvetemel og har et lavt innhold av salt.”